lördag 8 augusti 2015

Facebook vs Instagram vs Twitter

Tänkte i detta inlägg grotta ner mig i dessa tre sociala medier då det känns som om det är dessa som just nu används mest i min bekantskapskrets. Självklart finns det mängder av andra sociala medier som finns tillgängliga, men någon typ av avgränsning måste jag ha i detta projekt.

Jag har kommit till att använda Facebook mycket under det senaste året då det är det mest populära dit vi nu flyttat, och Facebook är också den överlägsna när man ska dela vidare, så när jag bloggat eller lagt ut något på Instagram så lägger jag det direkt och på Twitter har jag ordnat sen innan att det läggs upp automatiskt till mitt Facebook-flöde. Sen har jag också lagt till bilderna till projektets anslagstavla på mitt Pinterest-konto.

Jag provade nu att radera mitt sista inlägg på Instagram respektive Twitter för att se vad som egentligen blir kvar på Facebook och Pinterest. På Facebook kan man fortfarande se den beskurna bilden från Twitter, men man kan inte komma åt bilden helt då originalkällan är borttagen. Instagrambilden och dess plats på mitt Facebook-flöde är helt väck. På Pinterest finns båda bilderna kvar på min anslagstavla, men man kan inte komma vidare till källan. En annan intressant sak var att jag inte kunde finna var man raderar sin bild på Instagram när man är inloggad på datorn, blev tvungen att logga in på telefonen. Men vi har ju alltid vetat att Instagram är begränsat när det gäller dator-versionen, men ändå!

En av anledningarna till varför jag plockade bort bilderna var att se vad man måste tänka på ifall man ångrar sig. Hur många ställen måste man gå in på och radera manuellt på ifall man skulle komma till att ångra sig. Fast man får tänka på att man får vara riktigt snabb om man ångrar sig för det är ju lätt att någon tagit en skärmdump eller gjort ett skärmklipp och då har man helt tappat kontrollen. Tur att man inte lägger ut bilder på fyllan...

Men nu över till att se på skillnader och likheter på dessa tre sociala medier.
Att lägga ut är enkelt att göra på alla tre ställen och det både på datorn och telefonen. Dock är det bara på Instagram som man kan redigera fotot vid uppläggningstillfället, för Twitter och Facebook erbjuder bara att man kopplar en bild till det som ska skrivas.

När vi kommer till att redigera inläggen då börjar det skilja sig åt. På Facebook kan man ändra när man vill, lite som på en blogg, och man kan även ändra i texten i ett Instagram-konto, men en tweet på Twitter är liksom ”lagt kort ligger”. Det är bara att radera om man ångrat sig och göra om det.
Även när det kommer till att kommentera och ”gilla” är enkelt, men när det kommer till att kunna redigera eller radera kommentarerna som man gjort, så skiljer sig våra medier åt. På Facebook verkar liksom allt vara tillåtet när det kommer till att ångra sig, lite värre är det på de andra medierna. Något att tänka på!

På alla dessa tre konton så har man ju två olika typer av flöden. Ett som bara jag ser och ett som visas upp för ens vänner/allmänheten. Man väljer att följa andra och ser då när man loggar in vad de har lagt ut, men om man vill visa upp något av detta i sin tur så är det kört på Instagram, men enkelt att dela på Facebook samt att retweeta på Twitter. Har länge undrat varför det ska vara så på Instagram, det känns ju som att hela idén med sociala medier är att visa upp sig samt att dela vidare vad andra lagt ut. Enda sättet är ju att ta en skärmdump och dela vidare på ett meckigt sätt, eller ge intrikata instruktioner om var ens vänner kan finna den intressanta bilden man just sett, så till vida att personen som lagt ut bilden har valt att ha ett öppet konto. Varför så svårt, Instagram?

Och nu känner jag att jag har tröttnat på Twitter och hänger mer på Instagram. Är det för att jag börjar bli trött på all grötig text i tweeten med mängder av hashtaggar och länkar, och då hellre kollar in bilderna på Instagram och då läser texten om jag verkligen blir intresserad? Sen är jag dålig på att hålla mig kort, så Twitter har i sig aldrig riktigt varit min grej.

Men inte för att jag är helt förtjust i Instagram heller. Man måste ju tänka sig för när man fotar, för bilden ska ju till att bli kvadratiskt och när man beskär på det sättet är det inte säkert att man fått med allt man ursprungligen hade tänkt. Det gäller att ta ett steg bakåt när det är fotodags! Vissa menar på att kameran i Instagram-appen är bättre än kamera-appen som finns i telefonen från början. Någon som håller med eller säger emot?
Och vad gäller Facebook så gillar jag inte att folk kan tagga mig i foton/händelser utan att jag först måste okeja detta. Sånt kan i vissa lägen få förödande konsekvenser. Och jag gillar inte att Facebook fortfarande håller på att hetsa mig att fylla i info om mig själv, men jag arbetar ju ingenstans och har än mindre gått i någon skola. Och vad jag ser på TV är väl min ensak? Och sen kan man inte få bort den sponsrade reklamen i högerspalten.


Någon som har upptäckt några andra skillnader mellan de olika sociala medierna?



Ibland är det skönare att titta ut istället för att stirra på skärmar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar