lördag 20 december 2014

Några saker jag inte förstår med Facebook

Det finns saker jag inte förstår. Varför visar sig solen så få timmar? Och vart har alla fiskmåsar tagit vägen? Men det är inte detta som jag ska fokusera på i detta inlägg, utan nu är det Facebook som gäller. Jag har grunnat i några dagar nu och jämfört nyhetsflödet och aviseringsinfon (eller vad det kan kallas) och jag får det inte att gå ihop. Varför visas inte samma saker i samma ordning? Vad där egentligen skillnaden? Dessutom är det märkligt gällande telefonen när jag får meddelande gällande när någon av mina FB-vänner uppdaterat sin status, delat ett inlägg osv. för ibland ploppar det upp ofta och andra dagar knappt alls, och det går inte ihop med hur aktiva mina FB-vänner är. Och antalet stämmer sällan mellan aviseringen och det verkligen antalet. När bestäms det att FB-appen ska meddela? Har ej funnit någon inställning hur ofta det ska ploppa upp. Någon som vet?

Jag gick igenom alla mina inlägg häromdan. Jag har nu lärt mig hur man plockar bort rena reklaminlägg genom att klicka på den lilla pilen som pekar nedåt (den har säkert ett namn som jag inte ännu lärt mig) och där man kan välja att inte ta emot mer reklam från den avsändaren. Såg nu att efter att jag rensat har jag inte fått något reklam sen dess, men det lär ju komma mer från andra avsändare. Jag plockade även bort några av mina egna inlägg/aktiviteter (eller vad de kallas) men när jag kom till den äldsta, som jag inte aktivt själv skapat, alltså den om min födelse (vilket ni som följer detta projekt vet är osann) så gick den vare sig att ta bort eller redigera. Tänk om jag skrivit in fel datum då jag skapade kontot? Vilket jag ju faktiskt gjorde, om än medvetet. Blev sen lite överraskad över att någon kommenterade och gillade när jag kommenterat detta inlägg. Hur kunde de se detta? För i mitt flöde låg det ju fortfarande gömt längst ner. Fattade sen att när jag gör något så ser mina vänner det som en aktivitet från mig. Man lär dig något nytt...

Matte har upptäckt att hon har mina FB-vänners födelsedagar i sin telefonkalender. Antagligen har detta skett via någon automatisk uppgradering, men frågan är hur man får bort det. Får undersöka det noggrannare. Det intressanta i detta är att den FB-vän jag plockade bort från någon vecka sen ligger fortfarande kvar med sin födelsedag i kalendern. Varför det? Tänk om det skulle varit någon man blivit ovän med och inte ville påminnas om. Är inställningarna så okänsliga?

Jag har också lekt med inställningarna vad gäller att följa och inte följa mina FB-vänner. När jag ändrar detta i appen finns det en knapp vid varje vän där jag kan välja att följa eller inte, men när jag ska ordna detta via datorn så finns även ett alternativ som kallas att ta emot aviseringar då jag har uppe sidan med alla mina vänner. Hur ska jag som nybörjare veta att Följa respektive Ta emot aviseringar är samma sak? Det är ju bara förvirrande. Jag har än så länge inte skapat grupper bland vännerna, det får bli en framtida uppgift. Ska bli intressant vad det kommer att ge.


Och så en sista undran: Om man gillat ett inlägg/aktivitet och sen ångrar sig: Hur gör man då?

När jag inte orkar med förvirrande saker gömmer jag mig helst under en filt. 

2 kommentarer:

  1. Om du har gillat något och ångrar dig så klickar du på "gilla" igen, tror att den ändrar namn till "sluta gilla" �� / grannen

    SvaraRadera
  2. Hej grannen! Har nu sett att alternativet "Sluta gilla" finns ovanför informationen om att "Du och 42 andra gillar detta". Hade bara inte tittat där uppe, trodde att man skulle kunna klicka på tummen-knappen igen för att ta bort. (Så gör man ju med hjärtat på Instagram.) Så tack för hjälpen! Är glad att du hänger med i projektet. Kom gärna med mer tips!

    SvaraRadera