söndag 28 december 2014

Kutym på Facebook?

Jag testade i år att på julaftons morgon lägga ut en bild med en hälsning. Under julaftonen lyckades jag få gillningar/gillanden(?) och kommentarer från ungefär hälften av mina FB-vänner. Så, vad betyder det? Och vad begärs av mig?

Jag valde att gilla alla mina FB-vänners individuella julhälsningar, men kommenterade inte någon och jag gillade jag deras kommentarer på mitt inlägg (självklart uppskattade jag dem, men jag FB-gillade dem inte) för jag kände att det blev liksom kaka på kaka. Jag hade ju i min allmänna hälsning hälsat till alla, och sen hälsar de tillbaka. Betyder det att jag borde kommenterat med en hälsning tillbaka till dem, eller åtminstone gillat deras hälsning? Jag kan inte de sociala reglerna riktigt än.

När ska man gilla egentligen? Är det då man
  • verkligen uppskattar det som FB-vänner lagt ut eller skrivit?
  • ser att en massa andra har gillat det och man faller för grupptrycket?
  • tycker synd om personen och vill att den ska känna sig sedd?


Men det som fick mig att reagera var ändå att så många vad aktiva på en högtidsdag som julafton faktiskt är. Är det viktigare att sitta med sin apparat och social via sociala medier eller social med sina nära och kära AFK? Jag vet hur irriterade vissa blir på sådana som sitter med näsan i sina apparater när man har träffats för att umgås, och det är så att jag förstår dem. Har jag kvalitetstid med matte vill jag inte att hon bara klappar mig förstrött medan hon gör annat samtidigt. Så min fråga är till de som är aktivare på Facebook än vad jag är: Hur många timmar i snitt spenderar ni på Facebook och hur många timmar blev det på självaste julafton?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar